Статті (ФКтаС)

Постійне посилання зібрання

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 61
  • Документ
    Cучасні тенденції професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання
    (Збірник наукових праць "Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи", 2025) Віталій Лелека
    Стаття досліджує сучасні тенденції професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання. Проаналізовано компетентнісний підхід, впровадження інноваційних технологій, інклюзивне навчання та міжнародний досвід. Висвітлено ключові аспекти вдосконалення освітнього процесу для підготовки висококваліфікованих фахівців, здатних ефективно працювати в сучасних умовах. Перспективи подальших наукових досліджень охоплюють розробку інтегрованих освітніх програм, що забезпечують комплексний розвиток професійних компетентностей майбутніх фахівців з фізичного виховання
  • Документ
    СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ ЯК ПЛАТФОРМА ДЛЯ РОЗВИТКУ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ
    (International Scientific Periodical Journal "Modern engineering and innovative technologies", 2025) Молотильнікова В. С.; Ложенко К.В.
    У статті розглядається роль соціальних мереж як ефективної платформи для розвитку професійних компетенцій майбутніх фахівців фізичної культури і спорту. Актуальність теми зумовлена швидким розвитком цифрових технологій та їх впливом на освітній процес. В статті висвітлюються основні функції соціальних мереж, такі як доступ до інформаційних ресурсів, можливість участі в онлайн-курсах, вебінарах та професійних групах. Окрему увагу приділено аспектам формування комунікативних навичок, критичного мислення та здатності до самоосвіти.
  • Документ
    ПОЄДНАННЯ ТРАДИЦІЙНИХ ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ ІЗ СУЧАСНИМИ ТЕХНОЛОГІЧНИМИ ПІДХОДАМИ НА ЗАНЯТТЯХ ФІЗИЧНОЮ КУЛЬТУРОЮ
    (International Scientific Periodical Journal "Modern engineering and innovative technologies", 2025) Молотильнікова В.С.; Ложенко К.В.
    У статті розглядається важливість поєднання традиційних практичних занять із сучасними технологічними підходами в навчанні фізичної культури. Аналізуємо ефективність інтеграції новітніх технологій, таких як мобільні додатки, онлайн-платформи та віртуальна реальність, у традиційні методи навчання. Вивчаємо позитивні аспекти використання технологій для підвищення мотивації учнів, розвитку їхніх навичок самостійного навчання та формування здорового способу життя. Обговорюються виклики, з якими стикаються викладачі при впровадженні нових підходів, а також рекомендації щодо їх подолання.
  • Документ
    Фітнес-тренінг як засіб підвищення фізичної підготовленості висококваліфікованих футболістів
    (Національний педагогічний університет імені М.П.Драгоманова, 2021) Лісенчук Г. А.; Хмельницька І. В.; Кокарева С. М; Богатирьов К.О.; Тупєєв Ю. В.; Лелека В. М.; Борецька Н. О.
    Представлено результати дослідження рівня фізичної підготовленості висококваліфікованих футболістів у підготовчому та змагальному періодах річного макроциклу. У дослідженні приймали участь 34 футболісти віком від 20 до 30 років ФК «Зоря» (м. Луганськ). Рамками констатуючого експерименту був сезон 2018/2019 рр., формуючого – 2019/2020 рр. Встановлено недостатню ефективність традиційної програми з фізичної підготовки футболістів високої кваліфікації у підготовчих та змагальних періодах річного циклу підготовки. Розроблено експериментальну програму з фізичної підготовки висококваліфікованих футболістів, особливістю якої є використання трьох інноваційних методик сучасного фітнес-тренінгу: MAX®, Tabata, HIIT. Ефективність програми підтверджено результатами виступу команди ФК «Зоря» в чемпіонаті Української Прем’єр-Ліги сезону 2019/2020 рр.
  • Документ
    Інноваційні фітнес-методики як засіб підвищення функціональних можливостей футболістів високої кваліфікації
    (Видання Національного університету фізичного виховання і спорту України, 2022) Геннадій Лісенчук; Віталій Лелека; Світлана Кокарева; Михайло Родіоненко; Сергій Бойченко
    Проблема вдосконалення функціональної підготовленості футболістів високої кваліфікації вимагає застосування спеціальних режимів тренувальної роботи, яка мало пов’язана із системою спеціальних вправ футболістів. Гіпотеза дослідження: інноваційні фітнес-методики функціональної підготовки футболістів дозволять підвищити рівень їхньої функціональної підготовленості, зберігати необхідні кондиції протягом двох змагальних періодів річного циклу підготовки, і, тим самим, сприяти високому кінцевому результату змагальної діяльності спортсменів. Мета. Підвищення функціональних можливостей висококваліфікованих футболістів у підготовчому періоді річного макроциклу засобами фітнес-тренінгу. Методи. Аналіз та узагальнення науково-методичної літератури; педагогічний експеримент; тестування фізичної роботоздатності та аеробних можливостей спортсменів; методи математичної статистики. Результати. Розроблено експериментальну програму фізичної підготовки висококваліфікованих футболістів, особливістю якої є використання трьох інноваційних методик сучасного фітнес-тренінгу: MAX®, Tabata, HIIT. У формувальному експерименті наприкінці обох підготовчих періодів сезону 2019/2020 рр. порівняно з відповідними періодами сезону 2018/2019 рр. відмічено кращі, показники фізичної роботоздатності футболістів – на 21,7 та 24,1 % (р < 0,001) та аеробних можливостей – на 13,7 (р < 0,001) та 10,9 % (р < 0,01); наприкінці змагальних періодів – показники фізичної роботоздатності відповідно на 24,2 та 30,6 % (р < 0,001), аеробних можливостей – на 15,8 та 15,9 % (р < 0,001). Впровадження експериментальної програми з використанням інноваційних засобів фітнес-тренінгу в тренувальний процес висококваліфікованих футболістів ФК «Зоря» (м. Луганськ) сприяло покращенню рівня їхньої фізичної роботоздатності та аеробних можливостей. Ефективність програми підтверджено завоюванням командою ФК «Зоря» бронзових медалей в чемпіонаті Української Прем’єр-ліги сезону 2019/2020 рр.
  • Документ
    Легкоатлетичні засоби у підготовці юних кваліфікованих футбольних півзахисників 13-14 років
    (Видання Національного університету фізичного виховання і спорту України, 2023) Геннадій Лісенчук; Віталій Лелека; Костянтин Богатирьов; Ярослав Крайнік; Сергій Бойченко; Геннадій Жигадло
    У футболі результат гри багато в чому залежить від гравців середньої лінії, тобтопівзахисників. При цьому дії крайніх і центральних захисників і півзахисників мають істотну різницю. Мета. Визначити особливості використання вправ легкоатлетичного бігу та стрибків для розвитку рухових якостей і підвищення ефективності техніко-тактичних дій юних футболістів-півзахисників 13-14 років. Методи. Аналіз і узагальнення даних науково-методичної літератури, педагогічний експеримент, методи математичної статистики.Результати. 40 юних футболістів 13-14 років футбольного клубу «Арсенал» м. Харків було розподілено на контрольну та експериментальну групи по 20 гравців у кожній. Як вихідні дані техніко-тактичних рухових дій футболіста було використано показники, отримані футболістами під час 10 ігор попереднього змагального періоду. Основна відмінність між групами полягала в тому, що в експериментальній групі додатково використовували спеціальні легкоатлетичні стрибкові та бігові вправи. Крайні захисники та центральні півзахисники використовують переважно короткі (28,6 ± 1,16 та 29,4 ± 1,19 %) та середні (25,7 ± 1,15 та 26,6 ± 1,16 %) передачі. Меншою мірою використовують довгі передачі м’яча (12,5 ± 0,59 та 13,2 ± 1,01 %). Встановлено кореляційний зв’язок між кількісними показниками фізичної підготовленості та якісними показниками виконання техніко-тактичних дій юних півзахисників 13-14 років. Для крайніх півзахисників найбільша кількість стати стично значущих коефіцієнтів кореляції (41) стосується впливу загального бігу на вісім показників техніко-тактичних дій (окрім ударів ногою та зупинки м’яча), що пов’язано з біговими та стрибковими рухами. Для центральних півзахисників кількість статистично значущих кореляцій між якістю техніко-тактичних дій і кількістю виконаних рухових дій є найбільшою (47) порівняно з іншими гравцями. Експериментально доведено, що застосування спеціальних спортивних бігових і стрибкових вправ позитивно впливає на вдосконалення рухових якостей і техніко-тактичних дій юних футболістів 13-14 років, які займають позиції крайніх та центральних півзахисників
  • Документ
    Удосконалення функціональної підготовленості футболістів на основі моделювання детермінованих форм організації тренувального процесу
    (Видавничий дім «Гельветика», 2020) Лісенчук Г. А.; Лісенчук С. Г.; Ван Лейбо
    У сучасному футболі результат залежить від багатьох аспектів функціональної підготовленості спортсменів, включаючи технічні, тактичні, фізичні, фізіологічні та психологічні чинники, а також тренованість і стан здоров’я окремих спортсменів. Діагностика функціональної підготовленості футболістів дозволяє проаналізувати ці чинники за окремими компонентами та використовувати отриману інформацію для корегування програм побудови тренувань, короткочасного і довготривалого їх планування, відбору гравців на матч тощо. Організовуючи дослідження, ми виходили із припущення, що використання в цьому процесі програми, адаптованої до специфічних умов футболу, віковим особливостям і кваліфікації спортсменів дозволить отримати об’єктивну інформацію про динаміку відповідних показників і на цій основі вдосконалити технологію управління підготовкою, використовуючи адекватні тренувальні навантаження. Впровадження програми на основі моделювання детермінованих форм організації тренувального процесу, в який задано параметри навантаження: інтенсивність тренувальних впливів і їх тривалість, тривалість і характер відпочинку між вправами, їх співвідношення та дозування, в навчально-тренувальний процес дасть можливість підвищити рівень функціональної підготовленості та потенційних можливостей футболістів до досягнення високих спортивних результатів у процесі багаторічної підготовки
  • Документ
    Порівняльний аналіз психомоторних характеристик молодших школярів з вадами слуху і з нормальним слухом
    (Житомирський державний університет імені Івана Франка, 2020) Лісенчук Геннадій; Хмельницька Ірина; Крупеня Світлана; Жигадло Геннадій
    Узагальнення даних спеціальної літера тури і досвіду провідних фахівців показало, що урахування психомоторних особливостей дітей молодшого шкільного віку з депривацією слуху дозволить використовувати методичний принцип акцентованого впливу на їх когнітивні функції. Мета дослідження – порівняти характеристики психомоторики школярів 7–10 років з вадами слуху і їх однолітків з нормальним слухом. Методи дослідження: узагальнення даних науково-методичної літератури; психофізіологічні методи; математична статистика. Проведено тестування психофізіологічних характеристик 59 слабочуючих і 111 здорових школярів 7–10 років. Психомоторні характеристики дітей визначалися за допомогою автоматизованої системи «Індивід». Результати дослідження та ключові висновки: Вік 9 років є найбільш сприятливим для розвитку психофізіологічних показників дітей зі слуховою депривацією, а для дітей з нормальним слухом –вік 8–9 років. Порівняльний аналіз психомоторних показників школярів 7–10 років з вадами слуху і практично здорових школярів з нормальним слухом показав, що за розвитком усіх психофізіологічних якостей, за винятком зорової пам’яті, діти зі слуховою депривацією достовірно відстають від здорових дітей: за сенсомоторними реакціями на 26 балів, обсягом уваги –23 бали, швидкістю переключення уваги – 25 балів, реакцією на об’єкт, що рухається – 26 балів, стійкістю до стомлення – 28 балів, сприйманням часу – 27 балів, урівноваженістю нервових процесів – 36 балів (p<0,05), за винятком зорової пам’яті, різниця у показниках якої – 1 бал – статистично незначуща (p>0,05)
  • Документ
    Features of modern motion capture systems
    (Sport Science Spectrum, 2024) Irene Khmelnitska; Gennadii Lisenchuk; Konstantin Bogatyrev; Gennadii Zhigadlo; Svitlana Krupenya; Volodymir Zaloylo
    Сьогодні високоточний кількісний біомеханічний аналіз рухових дій людини виконують системи аналізу рухів, які використовують як стандартні цифрові камери, так і спеціалізовані високошвидкісні камери. Проте дослідження, що аналізують особливості сучасних систем захоплення руху з погляду апаратного та програмного забезпечення, відсутні. Мета дослідження: представити аналітичний огляд особливостей сучасних систем захоплення руху. Методи: теоретичний аналіз, систематизація та узагальнення сучасної науково-методичної літератури, Інтернет-ресурсів. Результати: велику різноманітність систем захоплення руху можна класифікувати за кількома критеріями, зокрема залежно від апаратного забезпечення, на такі, що використовують спеціалізовані камери, і такі, що використовують стандартні камери. За програмним забезпеченням системи захоплення руху поділяються на такі, що забезпечують якісний візуальний аналіз відеокліпів (наприклад, поєднують до дев’яти відеокліпів в один відеокліп або створюють одне зображення з кількома накладеними зображеннями руху), та такі, що забезпечують кількісні параметри рухової дії. Системи оптичного захоплення руху, що використовують спеціалізовані камери з пасивними та активними маркерами, забезпечують високоточний детальний біомеханічний аналіз з автоматичною ідентифікацією маркерів на основі професійного програмного забезпечення для аналізу руху 3D-відео з використанням до 256 цифрових камер із роздільною здатністю до 26 мегапікселів. Розглянуто технології аналізу і моделювання руху, зокрема системи штучного інтелекту, які автоматично відстежують координати точок тіла людини. Висновки: проаналізовано можливості сучасних систем аналізу руху залежно від апаратного та програмного забезпечення. Сучасні системи аналізу руху дають змогу об’єктивно, інформативно та в режимі реального часу отримувати кількісні та якісні дані про рухові дії людини. Різноманітність сучасних технологій аналізу руху дає змогу проводити точну оцінку та якісний аналіз техніки рухових дій спортсмена як в умовах лабораторій, так і в польових умовах. Представлено особливості програмного забезпечення BioVideo для біомеханічного аналізу рухових дій людини за відеограмою зі стандартної камери.
  • Документ
    Оперативне відновлення спортивної працездатності футболістів: ретроспективний аналіз.
    ("ТВОРИ", 2024) Лісенчук Геннадій; Перепелиця Олександр
    Актуальність. Футбол характеризується специфічними ознаками тренувальної та змагальної діяльності спортсменів, до яких, насамперед, відноситься: великий обсяг рухової діяльності; постійна зміна інтенсивності рухової діяльності під час гри; вплив на організм футболістів навантажень різної спрямованості (аеробних, аеробно-анаеробних, анаеробних алактатних, анаеробних гліколітичних); великий обсяг витрат енергії як під час тренувальної, так і у процесі змагальної діяльності футболістів тощо. Проблема оперативного відновлення спортивної працездатності спортсменів є важливою для оптимізації управлінських впливів як в процесі тренувальних занять, так і упродовж різних типів мікроциклів. Мета дослідження ‒ здійснити, ретроспективний аналіз публікацій, в яких розглядалася проблема відновлення спортивної працездатності футболістів у межах окремих структурних утворень тренувального процесу. Матеріал і методи дослідження. Науковий пошук здійснювався на основі ретроспективного аналізу літературних джерел. Аналізувалися публікації в яких досліджувалися процеси оперативного відновлення спортивної працездатності футболістів у окремих структурних утвореннях тренувального процесу. Результати дослідження. Встановлено, що оперативне відновлення спортивної працездатності футболістів характеризується як відновлення прояву фізичних якостей після спеціальних навантажень, так і реституцією пульсу після активної фази рухової діяльності. Практично повне відновлення рівня фізичних якостей футболістів після великого специфічного навантаження відбувається лише після 72 годин відновного періоду. Реституція пульсу складається з трьох фаз: швидкого відновлення ЧСС (23,1-29,09 %), повільного відновлення ЧСС (8,1-11,5 %), фази стабілізації ЧСС (6,2-9,5 %).
  • Документ
    Вплив різновидів тренувальних програм на динаміку силових здібностей студентської молоді засобами силового фітнесу
    (Миколаївський національний університет імені В.О. Сухомлинського, 2019) Лісенчук Г. А; Славітяк О.С.; Грохович О.М.
    У роботі відображені результати досліджень, показників тренувального навантаження сту-дентів на тренувальних заняттях силовим фітнесом. Рівень силових можливостей організму учасників в заданих вправах визначали методом контрольного тестування. Контроль досліджуваних показників проводився на протязі 4-х місяців підготовки з інтервалом в один місяць. В результаті досліджень було встановлено, що величина параметрів показників силового навантаження і характер їх зміни, в умовах ідентичності рівня тренованості спортсменів і структури тренувального заняття, залежать від особливос-тей програм тренування (в даному дослідженні – від варіативної послідовності застосування базових і формуючих вправ). Виявлено, що застосування в процесі тренувальної діяльності саме експерименталь-ного комплексної програми з поперемінним пріоритетним використанням базових і формуючих вправ на протязі не більше 2-х мікроциклів, надає найбільш істотний позитивний вплив на збільшення параметрів силових показників (в середньому на 26,5% р<0,05)) студентів на даному етапі підготовки.
  • Документ
    Історія створення та первинний розвиток форм, методів, аспектів навчання основам фізичної культури
    (Харківська державна академія фізичної культури, 2008) Лелека Віталій Миколайович
    У статті висвітлена історія виникнення, початковий розвиток форм, методів, теорій та систем навчання фізичній культурі на різних етапах існування суспільства, еволюція фізичної культури стародавніх часів. Розкриті методи навчання розвитку сили, спритності та витривалості. Відмічено, що люди того часу були надзвичайно спритними, загартованими, стійкими до знегод; відрізнялися добре розвиненою мускулатурою, пропорційним розвитком тіла. Простежена важлива деталь: тривалість і безперервність фізичної підготовки
  • Документ
    Педагогічні аспекти професійної діяльності викладачів кафедр військової підготовки в залежності від їх фізичного розвитку
    (2008) Лелека Віталій Миколайович
    В статті розглянуті чинники погіршення здоров'я викладачів кафедр військової підготовки в процесі військово-педагогічної діяльності. Визначені складові фізичного здоров'я та педагогічні аспекти направленої дії на фізичний розвиток викладачів кафедр військової підготовки
  • Документ
    Теоретичне обгрунтування проблеми здорового способу життя викладачів кафедри військової підготовки
    (РВВ "Вежа" Волинського національного університету імені Лесі Українки, 2008) Лелека Віталій Миколайович
    У статті викладено теоретичне обгрунтування проблеми здорового способу життя викладачів кафедр військової підготовки. Визначено поняття "здоров'я" та "здоровий спосіб життя" і показано їхній вплив на професійну діяльність викладачів кафдер військової підготовки
  • Документ
    Методика навчання метанню гранат майбутніх учителів з початкової військової підготовки
    (2009) Лелека Віталій Миколайович
    У статті висвітлена методика навчання, техніка виконання метання гранат на дальність та на точність майбутніх учителів з початкової військової підготовки. Розкрито практичні вправи для вдосконалення техніки метання гранат в системі початкової військової підготовки
  • Документ
    Нормативно-правові акти як гарант безпеки занять з фізичної культури в галузі освіти
    (2009) Лелека Віталій Миколайович; Кудрявцев Сергій Дмитрович
    У статті розглянуто питання необхідності застосування нормативно-правових актів у галузі фізичної культури.
  • Документ
    Спеціальна фізична підготовка майбутніх учителів з початковоі військової підготовки
    (2010) Лелека Віталій Миколайович
    В статті представлені результати наукового пошуку експериментальної методики навчання спеціальної фізичної підготовки, який надасть новий імпульс розвитку фізичних здібностей майбутніх учителів з початкової військової підготовки
  • Документ
    Техніка й методика навчання спеціальним рухам по вузьким опорам та проходам під час долання елементів єдиної смуги перешкод
    (2011) Лелека Віталій Миколайович
    В статті розкриті практичні вправи для вдосконалення техніки проходження елементів єдиної смуги перешкод
  • Документ
    Педагогічна компетентність майбутніх учителів із початкової військової підготовки та мотиваційні аспекти їх формування як особистості
    (2011) Лелека Віталій Миколайович
    У статті розкрито питання щодо мотиваційних аспектів формування особистості майбутніх учителів із початкової військової підготовки та запропоновано основні елементи їх педагогічної компетентності
  • Документ
    Науково-методичні аспекти вдосконалення професійної компетентності вчителів із початкової військової підготовки
    (2011) Лелека Віталій Миколайович
    У статті розкрито питання фахової підготовки вчителів початкової військової підготовки, зокрема розвитку їхньої професійної компетентності, різноманітні наукові підходи до проблеми професійної компетентності вчителя